• logo

  • Boek een hotel via Z-HOTELS.NL en 3% van de rekening gaat naar Z!, zonder extra kosten!
  • Doneren

  • Vrienden van Z!

Daklozenkrant vreest het einde

Het Parool, 11-8-2011

‘Z! geeft belangrijke basis om weer in een ritme te komen en wat respect op te bouwen,’ maar verkoop holt achteruit

Merel Straathof

AMSTERDAM – Het voortbestaan van de Amsterdamse daklozenkrant Z! hangt aan een zijden draad. De verkoopcijfers van de krant hollen achteruit.

De dakloze die zijn krant aanprijst voor de ingang van de supermarkt: het tafereel zou volgend jaar zomaar uit het Amsterdamse straatbeeld verdwenen kunnen zijn. Want het gaat slecht met de financiën van stichting Z – de drijvende kracht achter het tweewekelijkse blad.

Al vier jaar lang lopen de verkoopcijfers elk jaar met circa zeventien procent terug. Maar nu Z! dit jaar afkoerst op een verlies van vijftigduizend euro, staat het water de stichting aan de lippen. “De situatie is nijpend,” zegt hoofdredacteur Hans van Dalfsen.

Elke dag verspreiden zich ongeveer 170 verkopers door de stad om de laatste editie van Z! aan de man te brengen. De daklozen schaffen hun kranten aan voor 1,10 euro per exemplaar en mogen ze vervolgens verkopen voor twee euro.

“Voor de verkopers is het een belangrijke basis om langzaam in een ritme te komen, contact te onderhouden met klanten en collega’s en wat zelfrespect op te bouwen.” Maar met het einde van de daklozenkrant zal ook dat stoppen, benadrukt Van Dalfsen.

Om het tij te keren kreeg de krant in november 2010 nog een flinke make-over. Het trok de verkoopcijfers iets op, waardoor de stichting aan het eind van 2010 toch 250.000 verkochte exemplaren kon tellen. “Maar de verkoop blijft onrustig.”

De stichting heeft nu haar laatste hoop gevestigd op een bedrijfsplan, dat het einde van de daklozenkrant moet afwenden. “Er moet nu echt verbetering komen, anders houden we het niet lang meer vol.” De stichting hoopt vooral op extra advertentie-inkomsten, donaties en subsidie. “En mensen moeten de krant vooral blijven kopen. Hij wordt altijd met liefde gemaakt én verkocht.”

‘Er zat een prettig, positief idee aan’

Nadat in Londen de zelfstandige Big Issue in 1991 voor het eerst was verschenen, volgde Amsterdam vier jaar later met haar eigen Z magazine met verhalen over daklozen en het Amsterdamse straatleven. “Het liep meteen goed. Het was natuurlijk totaal nieuw en er zat een prettig, positief idee aan vast: daklozen moeten iets voor het geld doen, en de gever krijgt er iets voor terug.”

In de eerste jaren was de krantverkoop al ruim voldoende om de tienkoppige redactie in bedrijf te houden. Maar na een paar jaar was het nieuwe er voor de meeste Amsterdammers af en moest de daklozenkrant opeens gaan concurreren met nieuwe gratis kranten als Spits en Metro; nog meer leesvoer voor de doelgroep. Weer een paar jaar later volgde de economische crisis. “Dan houden de mensen het geld toch liever op zak.”

Vorig jaar vierde de stichting het vijftienjarig jubileum en het feit dat ruim tweeduizend daklozen de krant hadden weten te slijten aan Amsterdammers. Maar het aanhoudende verlies gaf het jubileum een zwart randje. “Toen we op de receptie stonden, dacht ik nog: is dit een jubileum of een het afscheidsfeest?”.

Daklozenkrant vreest het einde